| 7 pijlers digitale didactiek | Toepassing weblogs | Meer mogelijkheden |
| Relaties leggen | Relaties (bijdragen van) verschillende personen Contacten leggen | Rollen verdelen Onderlinge feedback voorbereiden ‘ Rustiger’ samen leren |
| Creëren | Online redeneren stimuleren Expliciet werken aan schrijfvaardigheden | Onderzoek doen Producten ontwerpen Gebruik maken van simulaties Betekenis construeren |
| Uitdragen | Informatie, kennis en ervaringen met anderen delen Publiceren Publiek verbreden | Datgene wat lerenden publiceren kan weer gebruikt worden voor andere lerenden als leerstof |
| Transparant maken | Bijdragen (de reacties er op en de relaties met andere bijdragen) analyseren. | Patronen in denken en samenwerken optimaliseren Online discussies, visualiseren, schematiseren, processen verhelderen |
| Leren leren | Feedback en reflectie op eigen leren Digitaal portfolio | Bevorderen metacognitieve ontwikkeling Door online redeneren reflectie bevorderen |
| Competenties centraal stellen | Digitaal portfolio | Ontwikkeling competenties zichtbaar maken |
| Flexibilisering | Waar, wanneer, wat, hoe, hoe snel en moment van willen leren mogelijk | Plaatsonafhankelijk (waar) Tijdsonafhankelijk ( wanneer) Leerbehoefte en niveau ( wat) Differentiatie leerstijl ( hoe) Differentiate tempo ( just in pace) Differentiatie moment ( just in time) |
bronnen:
Simons, P.R.J. (2003). "Eindelijk aandacht voor didactiek van e-learning";
Rubens, W. http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/2326 ;
afbeelding: www.foksuk.nl

Geen opmerkingen:
Een reactie posten