Omgaan met diversiteit in duurzaam onderwijs:
leerkrachten zijn de tovenaars van de 21ste eeuw
bron foto: cartoon-productions.be
Leerlingen verschillen.
Hun leerprocessen verschillen.
Hun toekomstdromen en verleden verschillen.
Hoe kan het onderwijs omgaan met die diversiteit?
10 korte overwegingen om over te discussieren
- Elke leerling is een vat vol diversiteit: dat vat moet open!
- Diversiteit in de onderwijsaanpak loont:
- Efficiënte onderwijssystemen gaan flexibel om met groeperingsvormen:
- Hoe het beste halen uit elke leerling? Een dialoog tussen diverse partners kan een verschil maken!
- Wie leerlingen wil leren omgaan met diversiteit, mag die diversiteit niet uit de weg gaan:
- Leerlingen leren niet zomaar ‘al doende’ omgaan met diversiteit:
- Verschillen in meningen, ideeën en perspectieven zijn vaak heel vruchtbaar:
- Als talen en energie verloren gaan, gaat een brok positieve diversiteit verloren:
- Leren omgaan met diversiteit is een competentie: een samenspel van kennis, attitudes en vaardigheden.
- Noch een idealistische, noch een fatalistische visie op diversiteit zullen veel zoden aan de dijk brengen:
bron foto: http://www.job-site.nl/news.php?news_id=381
bron 10 overwegingen: http://duurzaamonderwijs.wordpress.com/2012/10/10/omgaan-met-diversiteit-in-duurzaam-onderwijs-leerkrachten-zijn-de-tovenaars-van-de-21ste-eeuw/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten