•Motivatie, ‘liefde’ voor het vak
•Sociale vaardigheden
•Aanpassen aan de werk/ klantomgeving
•Lerende houding
•Opbouwende kritiek kunnen geven en ontvangen
•Klantgericht werken
•Initiatief tonen
•Omgaan met tijdsdruk
•Plannen
•Beetje handig zijn
•Gereedschap / materialen kennis
In het mbo moet er niet aanbodgericht gewerkt worden. Vraaggestuurd werken is onbetaalbaar en dan kom je uit op vraaggericht werken , een mix van collectief aanbod en individuele vraagsturing. Hier horen ook flexibele leertrjacten bij die de mogelijkheid moeten bieden om ook in korter tijd opleidingen te doorlopen.
Flexibele leertrajecten, maatwerkopleidingen en slimme onderwijslogistiek kunnen een bijdrag leveren aan het meer effectief en efficient inrichten van het mbo, dat is iets anders dan generieke besluitvorming voor het inkorten van opleidingsduur en arbeidsmarktrelevantie van opleidingen.
http://frankvanh.wordpress.com/2011/09/14/marktgericht-opleiden-geen-vanzelfsprekendheid/
Is marktgericht opleidien wel mogelijk?
De arbeidsmarkt is onvoorspelbaar en het keuzegedrag van jongeren is onstuurbaar.
Een aantal retrorische vragen om het denken aan te scherpen:
- welke jongeren wil op zijn 25e nog het werk doen waar hij op zijn 15e van droomde?
- Wie heeft op zijn 35e de baan waar hij oorspronkelijk voor opgeleid werd?
- Welk bedrijf weet nu voor welke banen het kandidaten zoekt over 5-10 jaar?
- Weten we eigenlijk wel dat het gros van de huidige banen 10 jaar geleden nog niet bestond?
- En houden we er rekening mee dat deze ontwikkelingen alleen maar sterker worden?
bronnen afbeeldingen:
www.groenonderwijs.nl
www.jongerenblog.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten