vrijdag 29 april 2011

binnenwereld en buitenwereld leren met elkaar verbinden door weblogs

7 pijlers digitale didactiek  Toepassing weblogsMeer mogelijkheden
Relaties leggen Relaties (bijdragen van) verschillende personen
Contacten leggen
Rollen verdelen
Onderlinge feedback voorbereiden
‘ Rustiger’ samen leren
Creëren Online redeneren stimuleren
Expliciet werken aan schrijfvaardigheden
Onderzoek doen
Producten ontwerpen
Gebruik maken van simulaties
Betekenis construeren
Uitdragen Informatie, kennis en ervaringen met anderen delen
Publiceren
Publiek verbreden
Datgene wat lerenden publiceren kan weer gebruikt worden voor andere lerenden als leerstof
Transparant maken Bijdragen (de reacties er op en de relaties met andere bijdragen) analyseren.Patronen in denken en samenwerken optimaliseren
Online discussies, visualiseren, schematiseren, processen verhelderen
Leren leren Feedback en reflectie op eigen leren
Digitaal portfolio
Bevorderen metacognitieve ontwikkeling
Door online redeneren reflectie bevorderen
Competenties centraal stellen Digitaal portfolio Ontwikkeling competenties zichtbaar maken
Flexibilisering Waar, wanneer, wat, hoe, hoe snel en moment van willen leren mogelijk Plaatsonafhankelijk (waar)
Tijdsonafhankelijk ( wanneer)
Leerbehoefte en niveau ( wat)
Differentiatie leerstijl ( hoe)
Differentiate tempo ( just in pace)
Differentiatie moment ( just in time)






bronnen:
Simons, P.R.J. (2003). "Eindelijk aandacht voor didactiek van e-learning";
Rubens, W.     http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/2326 ;         
afbeelding: www.foksuk.nl                                



Geen opmerkingen:

Een reactie posten