donderdag 18 oktober 2012

leerkrachten tovernaars van 21e eeuw door omgaan met diversiteit in duurzaam onderwijs

       Omgaan met diversiteit in duurzaam onderwijs: 

                   leerkrachten zijn de tovenaars van de 21ste eeuw

                                                                                           bron foto: cartoon-productions.be

Leerlingen verschillen.

Hun leerprocessen verschillen.

Hun toekomstdromen en verleden verschillen.

Hoe kan het onderwijs omgaan met die diversiteit? 

 
10 korte overwegingen om over te discussieren
  1. Elke leerling is een vat vol diversiteit: dat vat moet open!
  2. Diversiteit in de onderwijsaanpak loont:
  3. Efficiënte onderwijssystemen gaan flexibel om met groeperingsvormen:
  4. Hoe het beste halen uit elke leerling? Een dialoog tussen diverse partners kan een verschil maken!
  5. Wie leerlingen wil leren omgaan met diversiteit, mag die diversiteit niet uit de weg gaan:
  6. Leerlingen leren niet zomaar ‘al doende’ omgaan met diversiteit:
  7. Verschillen in meningen, ideeën en perspectieven zijn vaak heel vruchtbaar:
  8. Als talen en energie verloren gaan, gaat een brok positieve diversiteit verloren:
  9. Leren omgaan met diversiteit is een competentie: een samenspel van kennis, attitudes en vaardigheden.
  10. Noch een idealistische, noch een fatalistische visie op diversiteit zullen veel zoden aan de dijk brengen:
bron 10 overwegingen:
http://duurzaamonderwijs.wordpress.com/2012/10/10/omgaan-met-diversiteit-in-duurzaam-onderwijs-leerkrachten-zijn-de-tovenaars-van-de-21ste-eeuw/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten