dinsdag 5 april 2011

Meisjes profiteren meer van onderwijsvernieuwingen


Meisjes profiteren meer dan jongens van de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen vijftien jaar, waaronder de invoering van de tweede fase. Dat concludeert het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht, in het rapport ‘Schoolsucces van jongens en meisjes in het HAVO en VWO: waarom meisjes het beter doen’, dat woensdag gepresenteerd wordt

Vaardigheden in actieve leeromgevingen:
Zelfstandig of in groepsverband leren, zelfstandig informatie verzamelen en taken zelf plannen. Dit is door de invoering van de tweede fase in 1998 belangrijker geworden.


Aanbeveling:
De onderzoekers suggereren als mogelijke verbetering voor de positie van jongens meer aandacht te besteden aan de voor de tweede fase belangrijke vaardigheden in de onderbouw. Een andere mogelijkheid is het beter balanceren van de criteria waarop leerlingen in de tweede fase worden beoordeeld en vaardigheden waarop jongens wat sterker zijn zwaarder te laten meewegen.


bron: http://www.prima-online.nl/vo/meisjes-profiteren-meer-van-onderwijsvernieuwingen/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten