7 pijlers digitale didactiek | Toepassing weblogs | Meer mogelijkheden |
Relaties leggen | Met ‘nieuwe anderen’ relaties leggen zoals andere culturen, zoals experts, ouderen, onderzoekers, mensen in het bedrijfsleven en de overheid Relaties (bijdragen van) verschillende personen | Rollen verdelen Onderlinge feedback voorbereiden ‘ Rustiger’ samen leren, minder onrust Leren minder schools worden Nieuwe informatiebronnen Los komen van traditionele leerboeken. Andere status- en dominantieverschillen Rollen in samenwerking verdelen |
Creëren | Online redeneren stimuleren Expliciet werken aan schrijfvaardigheden Actieve rol | Face to face is het moeilijker om: problemen op te lossen, beslissingen te nemen, onderzoek te doen, te ontwerpen en betekenis te construeren Gebruik maken van simulaties |
Naar buiten brengen (uitdragen) | Informatie, kennis en ervaringen met anderen delen Publiceren Publiek verbreden | Datgene wat lerenden publiceren kan weer gebruikt worden voor andere lerenden als leerstof Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen leren Werken met echte vragen, echte klanten, deel uitmaken werkcultuur |
Zichtbaar maken van het denken en samenwerken (transparant maken) | Bijdragen (de reacties er op en de relaties met andere bijdragen) analyseren. | Patronen in denken en samenwerken optimaliseren Online discussies, visualiseren, schematiseren, processen verhelderen en de werkelijkheid op nieuwe manieren presenteren om het denken te vergemakkelijken Bewaren en later op terugkijken |
Leren leren en metacognitieve ontwikkeling | Feedback, tutoring en reflectie op eigen leren Digitaal portfolio | Bevorderen metacognitieve ontwikkeling Door online redeneren reflectie bevorderen |
Competenties centraal | Digitaal portfolio als showdossier | Ontwikkeling competenties zichtbaar maken dmv het verzamelde bewijsmateriaal op (toetsresultaten, werkstukken, presentaties, foto’s, video, feedback van medestudenten, begeleiders en practici) Showdossier, CV, pop, pap Diagnostische (elektronische) (zelf)toetsing, feedback Integratie door middel van ict. |
Flexibiliteit | Waar, wanneer, wat, hoe, hoe snel en moment van willen leren mogelijk | Plaatsonafhankelijk (waar) Tijdsonafhankelijk ( wanneer) Leerbehoefte en niveau ( wat) Differentiatie leerstijl ( hoe) Differentiate tempo ( just in pace) Differentiatie moment ( just in time) Differentiatie voorkennis Sturingsvarianten: los, gedeeld, strak |
bronnen tekst:
Simons, P.R.J. (2003). "ICT in het onderwijs naar de derde fase?’ Expertisecentrum ICT in het onderwijs, IVLOS, Universiteit Utrecht; Rubens, W. http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/2326;
bron afbeelding: janien.files.wordpress.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten