woensdag 29 juni 2011

hybride leeromgevingen kop of munt


In de landbouw hebben hybride rassen gezorgd voor de groene revolutie, waarmee een enorme productiviteitssprong is gemaakt. Biologisch gezien komen in een hybride ras de sterke eigenschappen van twee verschillende ouders samen.

Als in het onderwijs gesproken wordt over een hybride leeromgeving, wordt er verwezen naar de combinatie van de sterke kanten van  twee traditionele leeromgevingen, de school en de beroepspraktijk, die worden gecombineerd tot een nieuwe productieve leeromgeving.

De hybride leeromgeving kenmerkt zich in de eerste plaats door school en beroepspraktijk fysiek bij elkaar te brengen, in bijvoorbeeld een leerafdeling van een bedrijf of instelling, een bedrijf in de school of een adviesbureau.
De school gaat naar het bedrijf, of het bedrijf komt in de school, of school en bedrijf samen richten een nieuwe leerplaats in. Deze fysieke omgeving maakt het mogelijk leerprocessen op een nieuwe manier te organiseren. In die leerprocessen hoeven theorie, reflectie en praktijkervaringen niet onophoudelijk bij elkaar gebracht te worden, maar zijn ze wel voortdurend met elkaar verweven. Het blijven afzonderlijke elementen, maar ze vormen samen een dicht weefsel. Deze verweving kan zowel synergie als spanning opleveren.

Zijn hybride leeromgevingen  een gulden middenweg  tussen formeel en non-formeel en informeel leren?   Het gaat bij hybride leeromgevingen om het combineren van verschillende waarden. De waarde van het binnenleren en de waarde van buitenleren.  Je moet meer kanten  van de medaille van leren bekijken, door voor- en nadelen als elkaars keerzijden te zien. Het is handig om te weten welke dimensies van hybride leren tot meerwaarde of tot risico’s leiden.

hybride
- doelbewuste kruising
- combinatie verschillen
- op meerdere terreinen actief
- flexibel kunnen wisselen
- kiezen vanuit je eigen voordeel
- meerdere methoden of werkwijzen
- kruising tussen 2 soorten
- versmelting van onderdelen die niet dezelfde opbouw hebben

bronnen:
http://www.nsob.nl/2011/02/hybride-organisaties-kop-en-munt/
Leren in hybride leeromgevingen in het beroepsonderwijs Praktijkverkenning, theoretische verdieping Joke Huisman, ecbo Elly de Bruijn, Universiteit Utrecht/Hogeschool Utrecht Liesbeth Baartman, Universiteit Utrecht Ilya Zitter, Hogeschool Utrecht/ecbo Erica Aalsma,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten